Ο Αντώνης Πελεκάνος βγήκε από το χρονοντούλαπο της μουσικής ιστορίας.

Γράφει ο Δημήτρης Βασιλειάδης

Ο συνθέτης και κιθαριστής Αντώνης Πελεκάνος γεννήθηκε το 1949 και σπούδασε κιθάρα, πιάνο, ανώτερα θεωρητικά και σύνθεση στα ωδεία: Ελληνικό,Εθνικό και Απολλώνειο.

Στην ηλικία των 17 ετών παρουσίασε τις πρώτες συνθέσεις του κατόπιν ακροάσεως, στην ραδιοφωνική εκπομπή του συνθέτη Άκη Λυμούρη στο Ε.Ι.Ρ. Πρωτοεμφανίστηκε στην μπουάτ Εσπερίδες, συνοδεύοντας τον Γιάννη Αργύρη στα μέσα της δεκαετίας του ’60 ενώ μέσα από τις ζωντανές εμφανίσεις θα γνωρίσει και την Χάρις Αλεξίου στο ξεκίνημά της σε μπουάτ στην Νέα Σμύρνη, κάνοντάς της μαθήματα κιθάρας και εμψυχώνοντάς την να συνεχίσει την πορεία της στο τραγούδι.

Μέσα από την επαφή του με τις μπουάτ θα έρθει σε επαφή με τους κορυφαίους ερμηνευτές του νέου κύματος (Καίτη Χωματά, Μιχάλη Βιολάρη, Γιώργο Ζωγράφο) με τους οποίους θα συνεργαστεί δισκογραφικά αρκετά χρόνια μετά. Έχοντας τον Γιάννη Αργύρη ως πρώτο δάσκαλο και πρότυπο, πορεύτηκε σεμνά μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, δίνοντας όλη του την ενέργεια στην διδασκαλία, αναδεικνυόμενος ως ένας από τους πλέον διαδραστικούς καθηγητές μουσικής, είτε συνεργαζόμενος με ανεξάρτητα ωδεία είτε μέσα από το Ιαμβικό Ωδείο, το οποίο ίδρυσε το 1988 και διευθύνει έως σήμερα.

Το 1985 θα παρουσιάσει την πρώτη του δισκογραφική κατάθεση μέσα από την εταιρεία Ορφέας, παρουσιάζοντας τον κύκλο “Μελοποιημένα ποιήματα Κωστή Παλαμά & Κώστα Καρυωτάκη”, με ερμηνευτές τις πρωτοεμφανιζόμενες Μαρία Κανελλοπούλου και Φωτεινή (Φαίη) Μάτσου καθώς και τον ίδιο. Ο δίσκος ηχογραφήθηκε με την συμμετοχή των μουσικών : Κώστας Σκορδίλης (πιάνο), Νίκος Καραγιάννης (βιολί), Λάζαρος Μουζίδης (μπουζούκι), Χρήστος Λιακόπουλος (μπάσο), Δημήτρης Ξενάκης (ακουστική κιθάρα), Αντώνης Πελεκάνος (κλασική κιθάρα), Νώντας Μανωλάκος (κρουστά), ενώ ο ίδιος ο συνθέτης επιμελήθηκε την ενορχήστρωση.

Την ίδια χρονιά θα ντύσει μουσικά τους στίχους της Πόπης Πασβάντη για τα τραγούδια “Το λαϊκό” και “Το σήμερα το χθες”, τα οποία θα συμπεριληφθούν στον δέυτερο δίσκο της Έλενας Ρωμέση με τίτλο “Θυμάμαι τα μάτια του”, στην εταιρεία Pan-Vox. Το καλοκαίρι του 1985 θα λάβει μέρος στο Φεστιβάλ Ιθάκης υπό την εποπτεία του Σπύρου Αρσένη, όπου και θα βραβευτεί.

Το 1983, σε μια εκδήλωση που ήταν προσκεκλημένος, θα γνωρίσει τον ποιητή Γιάννη Ρίτσο, ο οποίος ενθαρρύνει τον συνθέτη να ενσκύψει στο έργο του, αφού του εμπιστεύτηκε τα εργα ”Παιχνίδια του ουρανού και του νερού”,”Πρωινό άστρο”και ΄΄Η σονάτα του σεληνόφωτος”.Με την συνεχή παρότρυνση και τις συμβουλές του, μέσα από μια αμοιβαία δημιουργική διαδικασία και ατέλειωτες δια ζώσης συναντήσεις, το 1986 θα παρουσιάσει την νέα του κατάθεση με τίτλο “Η κιθάρα & Παιχνίδια τ’ ουρανού και του νερού”, με ερμηνεύτρια την πρωτοεμφανιζόμενη κύπρια τραγουδίστρια Μαρία Αριστοφάνους στο Θέατρο Λυκαβηττού ενώ την επόμενη χρονιά το έργο θα καταγραφεί και δισκογραφικά . Στην πρώτη πλευρά παρουσιάζονται έξι μελοποιημένα ποιήματα του Λόρκα σε ελληνική απόδοση του Μάριου Λαέρτη ενώ στην δεύτερη καταθέτει μια αξιολογότατη κατάθεση μελοποίησης πάνω σε 6 ποιήματα από τον κύκλο ποιημάτων του Γιάννη Ρίτσου “Παιχνίδια τ’ ουρανού και του νερού”.

Η έκδοση θα γίνει μέσα από την ετικέτα Απόλλων ενώ ο ίδιος ο συνθέτης θα αποδώσει ερμηνευτικά ένα τραγούδι από κάθε πλευρά, τα “Θωρώντας σε γυμνή” και “Η Αλυσιδίτσα”.

Την ίδια χρονιά και ευρισκόμενος σε δημιουργική έξαρση, θα καταθέσει μια ακόμη δισκογραφική εργασία με τίτλο “Μπαλλάντες Θυμάμαι”, στις οποίες για πρώτη φορά θα καταθέσει 10 δικές του στιχουργικές συνθέσεις, τις οποίες θα μελοποιήσει και θα ερμηνεύσει σε ένα χαμηλόφωνο ακουστικό folk ηχόχρωμα. Η κυκλοφορία βινυλίου θα γίνει μέσα από την ετικέτα Απόλλων ενώ το χαμηλό προφίλ του συνθέτη και η έλλειψη προβολής του από τον τότε μουσικό τύπο, θα οδηγήσει αυτά τα 10 χαμηλόφωνα διαμάντια στην αφάνεια, χωρίς να λάβουν την αναγνώριση που αξίζουν.

Την επόμενη χρονιά (1988) ο συνθέτης θα ιδρύσει το Ιαμβικό Ωδείο, στο οποίο θα επικεντρωθεί διευθύνοντας, διδάσκοντας και μεταλαμπαδεύοντας γνώσεις και ήθος, ενώ το καλοκαίρι του 1989 θα λάβει για δεύτερη φορά μέρος στο Φεστιβάλ Ιθάκης, από το οποίο θα λάβει βραβείο. Παράλληλα, θα συνεχίσει να συναντιέται με τον ποιητή Γιάννη Ρίτσο μέχρι και την αποδημία του το1990, συζητώντας και δοκιμάζοντας δοκιμές μελοποιήσεων πάνω σε στίχους του. Τρεις από αυτές τις προσπάθειες, θα παρουσιαστούν το 1998 στην επόμενη δισκογραφική κατάθεση του συνθέτη σε ψηφιακό δίσκο (cd) ανεξάρτητης παραγωγής με τίτλο “Άσε μας να τραγουδάμε”, στον οποίο θα συνεργαστεί με τους νεοκυματικούς ερμηνευτές Γιώργο Ζωγράφο, Καίτη Χωματά και Μιχάλη Βιολάρη και αφορά στα ποιήματα “Το ξέρω”, “Χρώματα” και “Έρημος γυμνός”, τα οποία θα αποδώσει ο Γιώργος Ζωγράφος. Στον ίδιο δίσκο θα μελοποιήσει ποιήματα του Fr. Garthia Lorca, Κώστα Καρυωτάκη και στίχους των Δέσποινα Σημάκη, Φώντα Λάδη, Θεόδωρου Γραμμένου, Νίκης Παπουλάκου καθώς και του ιδίου, ενώ ο ίδιος θα ερμηνεύσει τα τραγούδια “Στο δυάρι”, “Φιλώ μια ξένη”, “Αγάπη αληθινή”, “Μίλα μου για τον έρωτα”, “Δείξε μου το σώμα σου” και ” Όσο μπορείς αγάπα με”.

Το σύνολο της δισκογραφίας του Αντώνη Πελεκάνου μπορείτε να το ακούσετε εδώ :

Για επαφή με τον συνθέτη μπορείτε να επικοινωνήσετε εδώ :

Ιαμβικό Ωδείο, Δράμας 8 Κολωνός / Σαπφούς 6 Δάφνη, 6945817438