Τα ποσά για πνευματικά δικαιώματα που διανεμήθηκαν από την ΑΕΠΙ στους δημιουργούς για το τρέχον εξάμηνο, είναι λιγότερα από ποτέ. Οι στιχουργοί και οι συνθέτες βρίσκονται σε απόγνωση.

Ο Νίκος Μωραϊτης που είναι και από τους πιο προβεβλημένους στιχουργούς διακρίνει ήδη, όπως περιγράφει, το φάσμα της καταστροφής για τον καλλιτεχνικό κόσμο. «Αποτελώντας εδώ και μία δεκαετία ένα από τα 10 μεγαλύτερα ρεπερτόρια της ΑΕΠΙ, έχω να πω ότι η φετινή διανομή δεν είναι μόνο μία καταστροφή για τους πνευματικούς δημιουργούς, αλλά και για την ίδια την ΑΕΠΙ», σημειώνει. «Βαλλόμενη από παντού (είναι η αλήθεια), δεν κατάφερε να κρατήσει καμία γραμμή άμυνας και κατέρρευσε. Προσωπικά, θα δώσω πίστωση χρόνου ως τον Ιούνιο, αν και δεν τρέφω μεγάλες ελπίδες. Τους τα έχω πει εδώ και τέσσερα χρόνια: Κατέληξαν μια απαρχαιωμένη εταιρία, με δομές του περασμένου αιώνα, που αδυνατεί να αντεπεξέλθει στις προκλήσεις της μουσικής βιομηχανίας του 21ου αιώνα. Κουράγιο στους δημιουργούς που έχουν λιγότερα ή λιγότερο εμπορικά τραγούδια από εμένα με ίση ή μεγαλύτερη αξία από εμένα και απλώς θα διαπιστώσουν ότι οι φετινές διανομές δεν είναι αμοιβή για τη δουλειά τους αλλά φιλοδώρημα».
Ενώ όπως σημειώνει και ο φίλος Μιχάλης Τσαντίλας, είδε «τα δικαιώματα που εισπράττω από την ΑΕΠΙ να έχουν μειωθεί κατά 99,4% μέσα σε 4 χρόνια». Ενώ η γνωστή στιχουργός Λίνα Δημοπούλου ανέβασε το παρακάτω στη σελίδα της στο facebook:
15380536_10209915520318484_270967982321139044_n1481374323
Και παραμένει το προαιώνιο ερώτημα: με ποιον τρόπο διανέμει τα δικαιώματα η ΑΕΠΙ. Ουδείς γνωρίζει πως ακριβώς.

Είχε προηγηθεί πάντως επιστολή της ΑΕΠΙ, του Γενικού Διευθυντή της Γιώργου Κρίππα δηλαδή, προς τους δημιουργούς, ώστε να τους προετοιμάσει για την «άσχημη τροπή στην είσπραξη των πνευματικών δικαιωμάτων, με αποτέλεσμα η μείωση των εισπράξεων να αποτυπώνεται στις διανομές του Δεκεμβρίου 2016». Κι εξηγούσε η ΑΕΠΙ μία σειρά από λόγους για τους οποίους έδωσε αυτά τα ελάχιστα σε συνθέτες και στιχουργούς. Παράδειγμα, η «συνεχιζόμενη για όγδοη χρονιά οικονομική κρίση και η βαρύτατη φορολόγηση που έχει οδηγήσει σε “κλείσιμο” χιλιάδων επιχειρήσεων αφήνοντας ανεξόφλητες μεγάλες οικονομικές οφειλές δικαιωμάτων» αλλά και το «πρωτοφανές κλίμα αρνητισμού και εχθρότητας από την πλευρά των χρηστών μουσικής». Των μαγαζιών δηλαδή, μπαρ, καφετέριες κτλ των ξενοδοχείων κ.ά.

Σύμφωνα με την ΑΕΠΙ ευθύνεται και η πολεμική από μερίδα των ΜΜΕ «με αποτέλεσμα τη σύγχυση και την αναστάτωση της αγοράς, με προφανείς επιπτώσεις στην είσπραξη των δικαιωμάτων». Επιπλέον, «τα Επιμελητήρια και οι Ενώσεις Ραδιοτηλεοπτικών Σταθμών επιδόθηκαν σε μία πρωτοφανή εκστρατεία παραπληροφόρησης και συκοφαντίας, παροτρύνοντας τα μέλη τους να μην καταβάλλουν δικαιώματα».
Η αλήθεια είναι πάντως πως υπάρχουν οφειλές από ορισμένα τηλεοπτικά κανάλια που, όπως υποστηρίζει η ΑΕΠΙ, υπερβαίνουν το ποσό των 3 εκατομμυρίων ευρώ. Ενώ κατά την εταιρία έπαιξε ρόλο και η πολύμηνη απεργία των δικηγόρων που είχε ως αποτέλεσμα την «αναβολή χιλιάδων δικαστικών υποθέσεων της ΑΕΠΙ κατά δυστροπούντων χρηστών».
Το θέμα είναι ένα, όποιος και να ευθύνεται: οι δημιουργοί βρίσκονται σε τραγική κατάσταση. Οι περισσότεροι. Και καλά οι συνθέτες που μπορούν να κάνουν και καμία συναυλία, όσοι μπορούν τέλος πάντων, οι στιχουργοί πως θα τα βγάλουν πέρα;
Verified by MonsterInsights